En
HE
ראשי | תערוכות | דבר לילדים – לגדל קורא חושב

דבר לילדים – לגדל קורא חושב

אוצרת מוניקה לביא

התערוכה 'דבר לילדים – לגדל קורא חושב', סקרה את העיתון המיתולוגי 'דבר לילדים' שנסגר לפני 30 שנה ועיצב במשך יובל שנים תרבות עברית בארץ ישראל.

התערוכה נבנתה על פי מדורים שונים שהיו בעיתון 'דבר לילדים', כמו: "זה קרה השבוע", "שי לטף", "קוראינו כותבים", "הידעת?", "קומיקס", "דבר המערכת", שירים, סיפורים ושעשועונים. היא כללה אזור מיוחד ובו שעשועונים ומשחקים שמתאימים לילדים ולכל המשפחה, כולל לסבים והסבתות המעוניינים להוריש ולהנחיל את הידע והזיכרונות שיש להם מ'דבר לילדים' לדורות הבאים, בדרך חווייתית ובלתי אמצעית.

מייסדי העיתון 'דבר לילדים' היו המורה והעיתונאי יצחק יציב, שהיה אף עורכו הראשון, העיתונאית ברכה חבס והצייר והמאייר נחום גוטמן. בכל שבוע יצאה חוברת חדשה של 'דבר לילדים', ובתום כל שנה עברית נכרכו החוברות בכרכים כחולים המהווים עד היום אוצר בלום של השכלה וידע בתחומי דעת רבים.

על אף היותו כפוף להנהלת עיתון 'דבר', הקפיד העורך יציב להפריד בין המישור התרבותי-ספרותי לבין הקו הרעיוני-פוליטי שאפיין את עיתון האם. כך, הוא הקפיד להנחיל לקוראיו את המסורת היהודית על חגיה ומועדיה.

במאמר לרגל מלאת עשור ל'דבר לילדים' כתב יציב כי מטרת השבועון היא 'לגדל קורא חושב', שלוש מילים המתמצתות את ה'אני מאמין' שלו כי מחשבה היא פסגת מעשה גידול הילד, והקריאה מביאה למחשבה. דהיינו, הילד הוא יציר תרבות שבגידולו מעורבים שלושה כוחות: המבוגר המגדל, הילד הקורא והאדם החושב שיצמח ממנו.

כדי לעצב את דמותו של הילד הישראלי, הציבו לעצמם עורכי 'דבר לילדים' מטרה לטפח בקורא ערכים ציוניים, יהודיים ואוניברסאליים. העיתון יצר ילדות מוגנת ומחבקת עבור ילדי ישראל מחד ומאידך העניק להם ילדות שהכינה אותם להתמודד עם קשיי החיים בארץ. דגש מיוחד הושם על ערכי ההתיישבות העובדת, בהם קליטת עלייה, גאולת הקרקע והשפה העברית.

דמויות מרכזיות בתחומי הספרות והשירה בעברית תרמו ל'דבר לילדים' מיצירותיהם: ראש וראשון חיים נחמן ביאליק, ואליו הצטרפו ש"י עגנון, נתן אלתרמן, אברהם שלונסקי, לאה גולדברג, אנדה עמיר- פינקרפלד, מרים ילן-שטקליס, דוד אבידן, ע.הלל ורבים רבים אחרים. השירים והסיפורים לוו באיורים מעשה ידי מיטב המאיירים של התקופה, בהם נחום גוטמן, אריה נבון ותרצה טנאי.

עורכי 'דבר לילדים' לאורך שנותיו היו יצחק יציב, אהרון זאב, דב נוי, שמשון מלצר, שלמה טנאי, אפרים תלמי, אוריאל אופק ודויד פאיאנס. כולם שמרו בקפידה על המטרה שהתווה העורך הראשון, לשמור מכל משמר על רמתו התרבותית והאמנותית הגבוהה של השבועון.

בין השירים והסיפורים שהתפרסמו לראשונה בעיתון: "דני גיבור", "פזמון ליקינתון", "מיכאל", "בארץ סין", "בארץ לובנגולו מלך זולו", "אורי מורי", "אורי כדורי", "ניסים ונפלאות", "בעקבות שביל קליפות התפוזים", "מיקי מהו", "ערב מול הגלעד", מאז הם הפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית.

נחום גוטמן היה חבר מערכת 'דבר לילדים' ומאייר העיתון מיומו הראשון ועד צאתו לגמלאות בשנת 1963. דימוייו של גוטמן נחרתו בזיכרון הקולקטיבי, כך למשל דמות הילד החייכן שלראשו כובע טמבל, אשר נעשה לדימוי של הצבר הישראלי. רוב איוריו של גוטמן התפרסמו לראשונה בגיליונות "דבר לילדים", כאיורים לשירים וסיפורים בעיתון.

לתערוכה התלווה קטלוג בעיצוב סטודיו קרן וגולן אשר עיצבו גם את התערוכה. הקטלוג כולל מאמרים מאת: מוניקה לביא – אוצרת התערוכה, ההיסטוריון מוקי צור, העיתונאי ד"ר מרדכי נאור, פרופ' חגית הלפרין, ד"ר דנה קרן יער, פרופ' ידידה יצחקי, פרופ' יעל דר, פרופ' נורית גוברין, ד"ר עוזי רביב ותמיר ראונר. הקטלוג מביא את סיפורו של 'דבר לילדים' דרך עיניהם של היסטוריונים, עיתונאים, חוקרי ספרות ילדים ופדגוגים, תוך געגועים עזים לעיתון ולתקופת הילדות שהייתה וחלפה לה.

צילום: אסף לב

נגישות

לפרטים נוספים והרשמה, אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו
תחנת אליפלט, הרכבת הקלה, תל אביב - יפו
03-5161970
03-5161981
events@gutmanmuseum.co.il

לפרטים נוספים והרשמה, אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו
תחנת אליפלט, הרכבת הקלה, תל אביב - יפו
03-5161970
03-5161981
info@gutmanmuseum.co.il