En
HE
ראשי | תערוכות | נופים נעלמים ומפות נסתרות

נופים נעלמים ומפות נסתרות

120 שנה להולדתו של נחום גוטמן

אוצרת מוניקה לביא 

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות מציין 120 שנים להולדת הצייר נחום גוטמן בתערוכה מקיפה ומרגשת מיצירותיו. בתערוכה "נופים נסתרים ומפות נעלמות", מוצגות עבודות של נחום גוטמן שטרם הוצגו בציבור, ונחשפים פרטים חדשים על יצירתו ועל מקומה של שכונת נווה שאנן בביוגרפיה שלו.

בתערוכה מתגלה גוטמן ה"קרטוגרף", המשלב בציוריו מראי מקום, ציוני דרך ומפות ובאמצעותם הוא מארגן ומטמיע את זיכרונותיו האישיים במיתוס על אודות הקמת תל-אביב, שהוא עצמו היה בין יוצריו. לצד עבודותיו של גוטמן מוצגים בתערוכה תצלומים תקופתיים, מפות ותצלומי אוויר, הממחישים את המרחב שבין יפו לתל-אביב שהיה מלא בפרדסים ובבתי באר מפוארים, ארמונות מוקפי גנים, ונופים שהיו ואינם.

התערוכה מעוצבת ברוח עכשווית ובשפה ויזואלית מעודכנת ומפגישה בין עיצוב עכשווי לקלאסיקה של נחום גוטמן. לצורך התערוכה שוחזרו תצלומי אוויר גרמניים בני מאה שנה, הוצאו ממחסני מרכז מיפוי ישראל מפות מנדטוריות, נערכו סרטוני וידאו בהשראת יצירותיו של גוטמן, ורחפנים נשלחו לצלם את תל-אביב ממבט על. האמן הצעיר דוד דובשני, אייר עבור התערוכה סדרת איורים בהשארת הסיפור "תחרות שחייה" (שכתב בנימין תמוז), המתאר את קץ תקופת בתי הבאר שגוטמן הרבה לצייר.

נושא "המבט הגברי בנשים" שהעסיק את נחום גוטמן, כמו רבים מבני דורו, מטופל אף הוא: בתערוכה מוצגת בת דמותה של שושנה הצדקת, שהתגלגלה ביצירתו של גוטמן לנערה ערבייה בפרדס ולאישה העוסקת בזנות. מבעד לחורי הצצה שבחלל התערוכה, יכול הצופה להתבונן בסרטונים שהוכנו במיוחד עבור התערוכה, המעמתים אותו עם מוסכמות מיניות ביחסי נשים גברים, הנמצאות במרכז השיח העכשווי.

כל אלה, בצד גילוי מיקומם הממשי של יצירות גוטמן שעד כה לא היה ידוע היכן צוירו, יוצרים חוויית צפייה עשירה מבחינה חזותית ותוכנית, המספקת מפגש מחודש ומסעיר עם אחד האמנים האהובים והמסקרנים בתרבות הישראלית.

אנו מזמינים אתכם להצטרף למסע מופלא בנופים שנעלמו זה מכבר מן העין, אך נותרו חקוקים במפות ישנות ובעבודות של גוטמן, המשלבות אמת ובדיה, עדות אישית וזיכרון קולקטיבי. 

צילום: רן ארדה

נגישות

לפרטים נוספים והרשמה, אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו
תחנת אליפלט, הרכבת הקלה, תל אביב - יפו
03-5161970
03-5161981
events@gutmanmuseum.co.il

לפרטים נוספים והרשמה, אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו
תחנת אליפלט, הרכבת הקלה, תל אביב - יפו
03-5161970
03-5161981
info@gutmanmuseum.co.il