En
HE
ראשי | תערוכות | 'ציפור דעה' – תערוכת יחיד לאמן שמעון פינטו במסגרת חדר הפרויקטים החדש

'ציפור דעה' – תערוכת יחיד לאמן שמעון פינטו במסגרת חדר הפרויקטים החדש

התערוכה תעלה ביום חמישי, ה-9.6 בשעה 20:00

אוצרת: מוניקה לביא

שמעון פינטו הוזמן להיות האמן הראשון שמציג בחדר הפרויקטים.

המדבר סביב ערד, עיר הולדתו של שמעון פינטו, הופך בציוריו למרחב צלול וצחיח המתמלא בחזיונות. זהו מרחב של ילדות, חופש ושיטוטים – מרחב של מקום ושומקום, שבו מלאכים עושים מדיטציה, ציפורים עם נחשים על בטנן ממריאות לשמיים ובני האלוהים באים אל בנות האדם.

ערד, שקמה על סף המדבר כעיר המתוכנתת הראשונה בישראל, היא עיר של חלום ושבר; עיר שמקימיה חלמו ציונות ואוטופיה מעשית, אך בניה ובנותיה עזבו אותה כדי להתגעגע מרחוק.

בציוריו פינטו חוזר אל המדבר המקיף את העיר, מתמקם מול מרחבי החלום ולנגד עיניו עולים חזיונות על אודות מלאכים, בני אלוהים, ציפורים, עצים יבשים ונחשים. תחושת הרליגיוזיות היא מרכיב חשוב ביצירתו, והיא מוּכרת לבני המדבר העומדים מול נוף הנפתח אל האופק, שאווירו היבש והצלול מעניק לו חדות יוצאת דופן. המבט המדברי החד מתמזג אצל פינטו עם המבט של הצייר, עד שאין לדעת מי יצר את מי: המבט את הצייר או הצייר את המבט.

התחושה הלא־טבעית העולה אל מול מישורי המדבר בציוריו של פינטו מופיעה דווקא בשל הבהירות: כציירי הרנסנס הצפוני שהעדיפו את הקווי על פני הציורי, את הידוע על פני הנראה, פינטו מצייר בבהירות את הקרוב ואת הרחוק. שילוב זה יוצר חיזיון בטבע, תיאטרון של קדושה, הדורש מהצופה מאמץ. התבוננות זו כמו מבקשת מהצופה להשיל את הספק ולהאמין באמונה, או לכל הפחות, להאמין באמן המאמין.

עולם המדרש הוא עולמו האחר של פינטו. הקרבה האינטימית לטקסטים יהודיים פותחת בפניו מרחבים של דימויים מופלאים. פינטו עצמו הוא חוזר בתשובה, אך ידע זה אינו שמור רק לבעלי תשובה: מקומות רבים מאפשרים לאדם החילוני להתוודע למקורות התרבות היהודית, המציעים התנסות עם מהלכי מחשבה מורכבים ועם תרבות של דיאלוג ומחלוקת. שם התערוכה לקוח ממדרש הדן במכת הצפרדע בסיפור יציאת מצרים.

בימי שישי, בין השעות 11:00-13:00 האמן יזמין את הקהל לפגוש אותו בתערוכה. פינטו יקבל את המבקרים בשתיקה. לכל מבקר יוקדשו 5 דקות. בזמן זה יוכלו המבקרים להצטרף אליו לישיבה בדממה, לשאול שאלות ולדבר על שעל ליבם. במהלך השיחה יצייר פינטו על כף ידו של המבקר ברכה מצוירת. את הציור יטביע בחתיכת בד שתתלה בתערוכה.

מטרתו של המפגש היא ליצור פעולה של נתינה והשפעה הדדית. הסימנים שנותרים במרחב יצרו את קיר 'חכמי הלב'.

התערוכה תוצג עד אוגוסט 2022

לצפייה בסרט יום העיון שהתקיים בעקבות התערוכה ב 29.7 –  רב שיח עם האמנים שמעון פינטו ומאיה ז"ק, ד"ר אביבה וינטר – חוקרת אמנות, מוניקה לביא – אוצרת התערוכה, ד"ר נגה פרידמן – מנחה

נגישות

לפרטים נוספים והרשמה, אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו
תחנת אליפלט, הרכבת הקלה, תל אביב - יפו
03-5161970
03-5161981
events@gutmanmuseum.co.il

לפרטים נוספים והרשמה, אנא מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם

שמעון רוקח 21, נווה צדק, תל אביב - יפו
תחנת אליפלט, הרכבת הקלה, תל אביב - יפו
03-5161970
03-5161981
info@gutmanmuseum.co.il